Hej allesammen! Det er lang tid siden jeg har været her ...
I de første linjer vil Captain Obvious sige, at en komplet analog af vores multicooker nu frigiver TEFAL.
Ja, dette er en ny generation med bluetooth-gadgets, men tilstedeværelsen eller fraværet af bluetooth påvirker ikke suppens smag og tilberedningstiden for lammeskulderen.
Så søg på Internettet efter kombinationen af ordene "TEFAL Cook4me" - mange opskrifter og videoer. Selv KMK mere end i Mulinex 'dage.
For det andet, efter 4 års daglig brug (boghvede med cottage cheese om morgenen i løbet af arbejdsugen bidrager stærkt til overholdelsen af vægttabsstøttende balance i BZHU, og i weekenden - alle mulige godbidder, der gør det nødvendigt at opretholde vægttabsbalancen i BZHU) begyndte koderen at fejle (synonym - valcoder ; hvad vi drejer, og hvad vi klikker på "OK"). Det ser sådan ud: du vrider det, og det reagerer hæmmet. Spring spring over. Tålmodighed (i seks måneder ...) sluttede endelig, og jeg demonterede, rensede, monterede enheden. Og nu fungerer alt "som fra en butik" igen. Men det anbefales selvfølgelig ikke at rense koderen, men at udskifte den.Varen koster fra 120 til 240 rubler (afhængigt af sælgerens grådighed. Digi-Key engrospris $ 1,28. "En og en halv dollar, Karl! En og en halv dollar!").
Der er ingen markeringer på den del, men at dømme efter udseende, dimensioner og intern struktur er denne del lavet af BOURNS, en kodertype PEC12R-4120F-S0012
du kan også bruge PEC12R-3120F-S0012.
Hvis din indkoder begynder at svigte, er det bedre at købe / bestille en ny på forhånd. Mens din tålmodighed løber tør, vil han bare ankomme.
FORSØG IKKE at få adgang til knappen gennem "fremmede" på vores fremmede - sølvfladen, frontpanelet og knappen på knappen kan KUN fjernes indefra.
Jeg vil ikke lave en fotorapport [endnu], alt er så simpelt som en orange. Enhver husmor, der har loddejern (bedre til 40 watt), en stjerneskruetrækker (nr. 1, men nr. 2 er også mulig), en pincet, vatpind, en tandstikker og lidt acetone kan klare den opgave.
Det antages, at loddejernet er udstyret med lodde, flux (RMA-223, LTI-120, SKF, knust kolofonium opløst i alkohol eller simpelthen kolofonium - er opført i faldende rækkefølge efter præference). Tilstedeværelsen af en fletning til lodning af dele fra printkort er meget værdsat - dette vil i høj grad forenkle fjernelsen af knappen til rengøring / udskiftning. Det ville være meget godt at have silikonefedt til smøring af bevægelige elektriske kontakter (du kan sprøjte. Nå, du smører gummipakninger på plastvinduer med silikone hvert forår og efterår?), Eller teknisk vaselin (men WD-40 er helt uegnet! , en kosmetisk vaselin med parfume vil gå ...).
TIP # 1: Tag et billede (i det mindste på din telefon) i demontering. Hvis du ved et uheld trækker et stik af (selv Nekrasov skrev, at husmødre i russiske landsbyer er OGO-GO!) - du ved, hvor han kom fra, og hvor han skulle henvendes.
TIPS # 2: Tag noget i retning af en bakke til frysning af isterninger, og læg skruerne, der blev fjernet i forskellige faser af adskillelsen, i cellerne på bakken i rækkefølge fra venstre mod højre i overensstemmelse med scenen - for ikke at forveksle, hvilken skrue der skal skrues, hvor under samlingen.
TIP # 3: En husmor kan altid udnytte husets (eller endda vilde) ejer til at arbejde og lover noget velsmagende fra en repareret multikooker. Smiger, afpresning og endda (især hvis husmor er OGO-GO!) Direkte trusler er også gode.
Frakobl netledningen, fjern kondensatmodtageren, fjern skålen, luk låget.
Vi spreder et håndklæde på bordet og lægger vores "fremmede" på det, bund til top.
Vi skruer ud og tager en enkelt synlig skrue ud; fra den side af skruen, vi lirker på og trækker gitterbunden ud - den er fleksibel, vi trækker den bare "pænt, men kraftigt" - den bøjer sig selv, hvor den skal være.
Skru og fjern de to små skruer, der holder "truget" med printkortet.
Vi skruer de to store skruer, der holder gummibøsningerne, ud, sammen med bøsningerne.
"Truget" med printkortet kan bringes ud fra under kanten af kassen til midten og op.
Der er tre stik på tavlen, bare frakobl den store hvide. Men det er lettere - alle tre. Disse er MEGET holdbare stik (JST-type), og hvis der ikke var nogen fabriksdefekt under installationen, er det simpelthen ikke realistisk at beskadige dem, selvom du bare trækker i ledningerne. Og vi rører ikke ved de tre strømledninger (blå, rød og sort) på den anden kant af tavlen, fordi de ikke forstyrrer noget.
Træk den nederste del af kroppen en centimeter halvanden eller to op. Det er praktisk at hvile tommelfingrene på metalbunden og trække kanterne af sagen op med resten af fingrene.
Nu kan du fjerne sølvfladen og trække båndkablet ud med et stort hvidt stik.
Vi sætter multicooker til side.
Sæt et sølvfarvet ansigt på håndklædet - med forsiden nedad.
Vi skruer ud og tager 7 skruer ud, fjerner og lægger panelet, som de holder til side.
Vi tager billeder, trækker kablerne fra kablet ud af clipsene på sagen, flytter det store stik fra kortet til siden, læg kablet til side.
Vi trækker det lille stik ud i samme side.
Løsn og fjern de tre skruer, der holder controllerhuset.
Vi fjerner plastikhylsteret med controlleren og fører ledningskablet ned et sted og stikket ind i hullet, hvorfra de en gang kom ud. Vi lægger sagen med controlleren til side.
Pres forsigtigt gummifestene på tweeter ud med en pincet fra bund til top (dette er bedre end at trække ovenfra!). Piper hænger på ledningerne.
Skru og fjern de to skruer, der holder knapbrættet.
Træk forsigtigt brættet med knappen mod os selv, og træk skaftet ud af "OK" -knappen.
DU GJORDE DET!!! Tavlen med knappen er i dine hænder.
Ansigtet kan overdrages til entusiastiske familiemedlemmer til en større vask. Mens du lodder, tørrer det bare op. Samtidig tilrådes det omhyggeligt at løsne låsene, adskille frontpanelet fra sølvkassen (i dette tilfælde frigøres "OK" -håndtaget ligesom det uden besvær som en bonus) og fjerne knappen "Annuller".
Lod den gamle knap. Hullerne i printkortet er store; Hvis du ikke sparer strømmen, samles loddet let i fletningen, og knappen falder bogstaveligt talt ud af brættet. Hvis der er noget - søg på nettet efter instruktioner om brug af fletningen ("lodde væge, hvordan man bruger").
Hvis der ikke er nogen ny knap, skal du adskille og rengøre den gamle:
- Med en vatpind dyppet i acetone skal du skylle fluxen af kroppen og kontakterne på knappen for ikke at plette dens inderside
- Bøj forsigtigt 4 ben, der holder den nederste del;
- Adskil den nederste del;
- Vi bøjer de fleksible kontakter let "ned" mod den fjernede kasse. Vi pakker lidt bomuldsuld tæt på et tandstikker, fugter det i acetone og tørrer kontaktbuerne på fleksible kontakter;
- Vi bøjer de fleksible kontakter let mod midten (I det hele taget en lille, en lille!) Så deres kontaktbuer begynder at gå langs de endnu ikke slidte radier af de faste kontakter;
- Kun hvis der er nyt fedt! gammelt fedt fra den stationære kontaktplade på det fjernede hus; vi skifter bomuldsuld på et tandstikker, fugter det i acetone og tørrer den faste kontaktplade; Vi pakker lidt frisk bomuldsuld på et tandstikker og påfører et meget tyndt lag fedt på de faste kontakter.
- Sætter du knappen som den var.
Vi lodder knappen i tavlen.
Vi vasker pladen med acetone for at fjerne fluxresterne.
Vi indsamler den "fremmede" i omvendt rækkefølge for demontering. Når du installerer gummibøsninger, skal du være opmærksom - der er en afsats på plasten; dette fremspring skal passe ind i fordybningen i bøsningen.
Årsagen til manglen: De fleksible kontakter savede gennem belægningen af de faste kontakter til basen (hvis de tog den fra hinanden, så de, at kobber lyser her og der). Det ville være fint, kobber leder også strøm, men de afskårne kanter forårsager "bounce", når drejekoderen drejes. Bouncing er flere kortvarige kontaktlukninger / åbninger. Dette er normalt; bounce er altid til stede i mekaniske kontaktgrupper. Men kun ved kanten af kontakten, når du åbner / lukker. Controller-programmet er skrevet for at undertrykke (ignorere) denne bounce. Og med slid forekommer hoppet konstant med enhver bevægelse af kontakten. Og controlleren ignorerer hoppet og ignorerer også kanten af kontakten - det vil sige, den opfatter ikke det nyttige signal. Under processen med skottet overførte jeg (og du, håber jeg) kontakterne til et ikke-slidt område. Men før eller senere slides det også. Så knappen skal skiftes en gang. MEKANISK SLID. Simpelthen vaske-rengøre-smøre den fabriksinstallerede knap fungerer aldrig.
Ingen fejl, normalt manifesteret i elektroniske enheder over tid (oxidation af spor, hævede elektrolytkondensatorer osv.), Blev ikke fundet i min multikooker. På trods af at det i 4 og et halvt år har været spændt til en forsinket morgenstart næsten hver aften.